Forleden talte jeg med en nær ven om kommunikation i det offentlige, og om at der er kæmpe forskel på, hvor godt kommunerne gør det. Mange steder halter sammenhængen mellem visioner, strategier og den kommunikation der udsendes. Nogle steder drukner de gode intentioner i dagligdagens mange opgaver, og andre steder mangler der ganske enkelt en plan for, hvordan der skal kommunikeres.
Det behøver ikke være svært
Som kommunal kommunikatør er mit fokus altid på kommunens overordnede visioner og de konkrete strategier for det eller de områder, kommunikationsopgaven berører. Det behøver nemlig slet ikke være så svært, hvis blot man har de overordnede målsætninger for øje.
Alle kommuner har en kommuneplanstrategi, den handler om de politiske mål der er for de kommende år. Den er altid god at tage afsæt i, for på den måde kan kommunikationen også fortælle politikerne om, at der arbejdes med det de har vedtaget.
Fra ord til handling
I Vallensbæk Kommune, hvor jeg er ansat, er den overordnede vision at være Fremtidens boligby. Det betyder, at der er fokus på alt det, der gør Vallensbæk til et godt sted at bo og leve.
Derfor handler mit arbejde – uanset om det handler om webstruktur eller kommunikation i forbindelse med et vejarbejde, at holde fokus på borgeren og borgerens oplevelse af den gode service og alt det andet, der gør en by god at bo og leve i.