Community Managerens fem bud

– og en guide til de travle.

For nylig undersøgte jeg, hvordan tre kommuner performer på Facebook. Jeg kan selvfølgelig ikke konkludere noget på så spinkelt et grundlag, men jeg kan give dig et hint. For det ser ud til, at de kommuner der har en tydelig og klar vision og strategi for deres arbejde performer bedre. Samtidig sikrer en god og operationel strategi, at der ikke tabes alt for meget viden på gulvet, hvis en anden skal tage over. Og let’s face it, det sker jo at nogen skifter job eller bliver sat ud af spillet på anden vis.

Så hvad gør du, hvis det er dig skal give stafetten videre? Eller hvis du er ny og ikke har fået den der stafet?

Fortvivl ikke. Jeg har samlet de bedste værktøjer til dig i fem bud.

Første bud: Hvorfor er bedre end hvad

Du har selvfølgelig helt styr på organisationens vision og målsætning. Men hånden på hjertet, vi kan alle blive bedre. Og hvad ville der ske, med din Facebookside, hvis du fik en tagsten i hovedet i morgen? Jeg ved det godt, tanken er ikke rar, og vi er alle udødelige, men hvad nu hvis…

Hvis svaret er, at du har helt styr vision og målsætning, så springer du bare det her afsnit over og rykker direkte til andet bud. Hvis du er nysgerrig på, hvordan et hvorfor kan gøre dit indhold og dit forhold til dit community bedre, så læser du videre her.

Du har hørt om Simon Senik og læst om den gyldne cirkel, men hvordan omsætter du hans budskab til noget operationelt, når nu ikke din ledelse har gjort det for dig?

Den mest enkle måde at gøre din organisations vision operationel er ved at sætte den på formel:

Ved at angribe det på en næsten matematisk måde får du sat ord på, hvorfor I gør som I gør og ikke blot hvad, det er I gør. Og den forskel er væsentlig, når du skal lave god storytelling om din organisation.

Mange siger, at vi skal skrive til hjertet, fordi det er der lysten til engagement holder til. Det er ikke helt sandt, for faktisk er det i vores limbiske hjerne det hele sker. Den limbiske hjerne styrer vores følelser, så lad os bare kalde den for hjertet her.

Andet bud: Du skal styrke dialogen

Sharing is caring, som vi sagde engang, og nu har jeg gjort arbejdet for dig og samlet alle de gode redskaber til struktureret håndtering af dit kommentarfelt. Med guiden i hånden – eller på væggen, hvis det passer dig bedre, kan du lynhurtigt kan håndtere, sortere og besvare kommentarer. 

Her kan du downloade flowdiagrammet i A3-format.

Hvis du ikke har fået nedfældet jeres kodeks (retningslinjer eller spilleregler) for hvordan dialogen osv. skal være på jeres Facebookside, skal du se at få det gjort. Både for din og for dine følgeres skyld. Det er altid rarest at være gæst et sted, hvor spillereglerne er kendt.

Jeg ved godt du har travlt, derfor får du et link til en skabelon, hvor du kun behøver at udfylde ganske få linjer, før du kan uploade det til jeres Facebookside. Det er ikke mig, der har opfundet skabelonen, for jeg springer selvfølgelig også over, hvor gærdet er lavest. Men jeg lover dig, at Benjamin har sørget for, at den både er gennemtænkt og brugbar.

Tredje bud: Find din indre fugl

Hver fugl synger med sit næb, og du har sikkert allerede gjort dig overvejelser om, din tone-of-voice, men har du skrevet den ned, så en anden kan tage over?

Du har travlt siger du. Ok, jeg har gjort det nemt for dig og dine kollegaer. Du vælger de tre ord, som beskriver din organisations tone-of-voice bedst og markerer på skalaen, hvor jeres opslag skal ligge. Og ja, din poster ligger klar til download lige her.

Fjerde bud: Husk at spise frokost

Du har selvfølgelig læst Astrid Haugs bog ‘Sig du kan li’ mig’ og bruger alle de gode råd om, hvordan du laver godt indhold og har helt styr på målgrupper, koncepter osv. Men hvad nu hvis, du bliver ramt af tagsten i morgen?

Derfor skal du bruge et øjeblik på at få skrevet dine vigtigste erfaringer og pointer ned og dele din viden med dine kollegaer.

Hvis du er usikker på, hvordan du skaber indhold der giver værdi for din målgruppe, så følg disse fem råd:

Femte bud: Hvis jeg må se din, må du se min

Det kan ikke siges nok: Brug dit netværk til at holde dig opdateret, der er altid en, der ved mere end dig, og som har et andet take på det du allerede ved. Har du ikke et, så find et eller byg et.

Den faglige erfaringsudveksling er en guldgrube, når det handler om at finde ud, hvad der er det nye og hvordan man kan bruge det. Det er her du går hen, når du mangler input til dit næste opslag eller hjælp til håndtering af en krise.

Netværket behøver ikke at være formaliseret med fysiske møder og en tovholder, det kan være noget så simpelt som en Facebook-gruppe. Her som alle andre steder handler det om at være generøs og imødekommende. Det betyder, at du skal bidrage, når du har et svar og huske at sige tak, når du får hjælp. På den måde styrker du både din faglighed og dit omdømme. Det er ren win-win.

Her får du min liste over de grupper, jeg finder interessante samt et par blogs og podcasts du kan følge.

Der er et hav af andre Social Media-grupper og netværk, her får du link til et par stykker:

Leave us a Message