Har du styr på, hvem det er du skriver til, når du laver en facebook-opdatering på din compagny page? Kender du din målgruppe? Ved du, hvad der optager dem? Hvad det er, de synes er allermest interessant?
Nej? Det gjorde jeg heller ikke.
Jeg havde en ret god idé, en mavefornemmelse om du vil, men jeg havde faktisk aldrig spurgt dem.
Det gjorde jeg så. Og ved du hvad, jeg blev faktisk lidt overrasket over deres svar. Det bliver du måske også, hvis du spørger dine følgere.
Hvordan gjorde du? Spørger du måske. Det var ganske simpelt, jeg lavede en “quick and dirty” spørgerskemaundersøgelse i Google Forms og delte det i en borgergruppe på Facebook. I løbet af ganske kort tid havde fik jeg 85 besvarelser og på baggrund af dem lavede jeg tre personas.
For hver persona har jeg lavet en kort beskrivelse med alder, civilstand, børn, uddannelse/erhverv, boligform og transportmiddel. Derudover har jeg beskrevet deres syn på kommunen ligesom jeg har beskrevet deres relation til kommunen, deres værdier og deres medieforbrug.
Med afsæt i den viden vi nu har om vores målgrupper og deres værdier og behov, kan vi nu skrive opslag, der får større rækkevidde og mere engagement.
Alt i alt brugte jeg måske 1,5 dag på projektet.