Forebyggelse eller brandslukning

Når en krise opstår, skal den selvfølgelig håndteres. Det er ikke altid så let, som det lyder. Når først ilden brænder, eller stormen raser, viser forskellen på organisationens og befolkningens eller pressens logik sig ofte at være temmelig forskellig. Netop det, ved kommunikationsfolk noget om.

Derfor er det vigtigt, at kommunikationsfolkene er tæt på ledelsen. Og ikke mindst er det helt essentielt, at inddrages i organisationens beslutninger. Kommunikationsfolk kan nemlig hurtigt identificere potentielle ildebrande og shitstorme før de opstår. Det kan de fordi issue management er en del af deres værktøjskasse.

Issue management handler om at have et nøje kendskab til sin organisation, og hele tiden have øje på, hvor de potentielle interne og eksterne ildebrande befinder sig. Potentielle kriser skal håndteres, men da ikke alle kriser kan håndteres på en gang, kan man i stedet holde godt øje med dem, så man hele tiden har overblik over dem, kan prioritere dem og anbefale, hvornår og hvordan de håndteres.

På den måde bliver kommunikation til ledelse, for det er kommunikationschefen, der møder med en indstilling til HVOR problemerne er, HVORDAN de kan imødegås og i HVILKEN RÆKKEFØLGE de skal håndteres.

I de rigtige hænder kan ovenstående øvelse være medvirkende til at kommunikationsfolkene bliver hentet ind og taget med på råd INDEN væsentlige beslutninger træffes. Og det er jo, vi skal.

 

Leave us a Message